Page 143 - catalog
P. 143
VIII

Artă, identitate și imaginar Art, identity and imaginary

Arta este o manifestare a subiectivității, o interpre- Art is a manifestation of subjectivity, an interpretation
tare a realității, inclusiv a celei fictive, prin lentila atitudi- of reality, including the fictional one through the lenses of in-
nilor individuale și/sau ale celor colective. Este unul dintre dividual and/ or collective attitudes. It is one of the reasons for
motivele pentru care reprezentările artistice sunt atât de which art is so valuable for understanding the spiritual universe
prețioase pentru înțelegerea universului spiritual al unei of an ancient community which left no written texts behind.
comunități antice care nu a lăsat texte scrise. Pornind de la Starting from the analysis of the preferred themes and icono-
o analiză a temelor și motivelor iconografice preferate, de graphic motives, from the style and the objects they chose to
la stil și de la obiectele pe care au ales să le decoreze, devine decorate, their world of ideas, otherwise hidden by the passing
vizibilă lumea ideilor, altfel ascunsă de trecerea timpului. of time, becomes visible. All this, among other things, are com-
Toate acestea, alături de altele, sunt componente ale profi- ponents of their identity, in other words of the way in which the
lului identitar, altfel spus ale felului în care comunitatea se individual and the community perceived themselves and also
percepea pe sine și se deosebea de celelalte comunități. became aware of the differences between themselves and others.

Arta este mai puțin normată de pragmatism decât Art is less conditioned by practical reasons than
alte segmente ale creației. Absența unor asemenea constrân- other domains of creation. The absence of this kind of im-
geri imediate lasă loc exprimării imaginației inclusiv în do- mediate constraints makes place for the expression of iden-
meniul artelor vizuale. Stilul lor, care poartă amprenta unor tity especially in visual arts. Their style bears the mark of
individualități creative, este totodată consonant cu gusturile creative individualities, but it also responds to the tastes
și preferințele mediului social căruia i se adresează. and preferences of the social milieu it addresses.

În lumea dacică de la sfârșitul epocii fierului, re- In the Dacian world, at the end of the Iron Age,
giunea Munților Orăștiei are un profil identitar aparte, ale the Orăștie Mountains area features a special identity
cărui semne sunt arhitectura monumentală și afirmarea profile, whose signs are the monumental architecture and
unei atmosfere specifice în arta decorativă: ceramică pic- a specific atmosphere in decorative art: painted pottery,
tată, piesele ornamentale din piatră (calotele împodobite limestone hemispheres with bas-reliefs or metal orna-
cu reliefuri) sau din metal (brasardele spiralice din aur, ments (golden spiral armbands, iron discs with embossed
discurile din fier cu ornamente în relief, cleștii decorați și decoration, ornamented tongs and protomas of water
protomele de păsări de apă etc.). birds, etc.).

Arhitectura fortificațiilor și templelor, inclusiv The architecture of fortresses and temples, includ-
conceptul de ansamblu ceremonial și de cult de la Sar- ing the concept of the ceremonial and ritual complex from
mizegetusa Regia, dincolo de aspectele utilitare, poate fi Sarmizegetusa Regia, can be understood, asides from their

141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148