Page 147 - catalog
P. 147
Artă, identitate și imaginar
te cu motive zoomorfe. În registrul superior este vizibilă with animal patterns. On the upper part the image of a
imaginea unui șoim sau uliu, iar în cel inferior, deteriorat, hawk or eagle can be seen, while on the lower one, which
pot fi identificate siluete de animale, greu de recunoscut; is damaged, there are unidentifiable rampant and clawed
unul dintre ele, înarmat cu gheare, este surprins în salt. animal shapes. These compositions, together with some
Această compoziție, ca și alte câteva exemple, din păcate other samples which are unfortunately also incomplete,
tot incomplete, pare să acrediteze o regulă: păsările au fost seem to validate a rule: the birds were mostly placed in the
reprezentate de cele mai multe ori în registrele de sus, iar upper part and the animals in the lower one as symbolic
patrupedele în cele de jos, ca o aluzie simbolică la mediile allusion to the heavenly and earthly worlds to which they
celest şi terestru cărora le aparțin. belong.
Cromatica picturii pe ceramica din Munții Orăștiei The colours used on the Orăștie Mountains paint-
este, în general, limitată la stilul numit convențional „dark ed pottery are in general limited to the “dark on light” style
on light” (culori închise – roșu, brun, negru – pe suprafața (dark colours – red, brown, black – on a white-yellowish
alb-gălbuie a angobei) (Fig. 8-9). Există foarte puține exem- slip) (Figs. 8-9). There are only very few examples in which
ple în care au fost folosite, ca un experiment al unui pic- yellow or green were used as an experiment of an inge-
tor ingenios, galbenul sau verdele pentru anumite detalii nious painter, for certain details of more ample motifs. Not
ale unor motive mai ample. De curând au fost descoperite long ago, a few fragments were found, on which the rule
câteva fragmente pe care regula este inversată, și care ar is inversed, and which could be called “light on dark”: on
putea fi denumită „light on dark”: pe suprafața de culoare the red-brown surface of the slip white-yellowish patterns
roșu-brun al angobei au fost pictate motive cu alb-gălbui. were painted.
La fel de specifică pentru regiunea capitalei Regatu- Iron processing is typical for the Dacian Kingdom
lui Dac, și pentru marea așezare de la Sarmizegetusa în mod capital city area and especially for Sarmizegetusa Regia.
special, este prelucrarea fierului. Cantitatea, diversitatea și ca- The quantity, diversity and quality of artefacts found here
litatea pieselor descoperite aici sunt cu adevărat impresionan- is really impressive making this site one of the most im-
te, făcând din situl respectiv unul dintre cele mai importante portant metallurgical centres in the 1st century AD Temper-
centre metalurgice din Europa temperată din secolul I p. Chr. ate Europe.
În acest context, ies în evidență obiectele forjate In this context some iron objects with artistic quali-
care au valențe artistice. Amintim aici marile discuri or- ty were also found. We note here the large ornamental discs
namentate (țintele), fixate pe părțile lemnoase ale unor (tacks) attached to the wooden parts of important buildings
edificii importante, cum sunt templele. Motivele vegetale such as temples. The vegetal or geometrical patterns that
sau/și geometrice, care se dezvoltă radial sau concentric pe develop radial or concentric on their circular surface are
suprafața lor circulară, sunt inspirate uneori din ansam- sometimes inspired from southern decorative complexes
bluri decorative meridionale (frunze de acant și petale de (acanthus leaves and lotus petals, “running wave” patterns
lotus, „valul alergător” etc.) (Fig. 10). Exemplarele mai mici etc.) (Fig. 10). The smaller specimens were probably meant
erau, probabil, menite să împodobească porțile sau diverse to adorn the gates or different mobile wooden objects (Fig.
obiecte mobile din lemn (Fig. 11). Unele dintre ele poartă 11). Some of them show similar decoration to the larger
ornamente similare celor de dimensiuni mari, altele însă au ones, others, however are specific: concentric embossed
decor specific: cercuri concentrice în relief sau inflorescen- circles or floral motifs. Once attached to their support, they
145
te cu motive zoomorfe. În registrul superior este vizibilă with animal patterns. On the upper part the image of a
imaginea unui șoim sau uliu, iar în cel inferior, deteriorat, hawk or eagle can be seen, while on the lower one, which
pot fi identificate siluete de animale, greu de recunoscut; is damaged, there are unidentifiable rampant and clawed
unul dintre ele, înarmat cu gheare, este surprins în salt. animal shapes. These compositions, together with some
Această compoziție, ca și alte câteva exemple, din păcate other samples which are unfortunately also incomplete,
tot incomplete, pare să acrediteze o regulă: păsările au fost seem to validate a rule: the birds were mostly placed in the
reprezentate de cele mai multe ori în registrele de sus, iar upper part and the animals in the lower one as symbolic
patrupedele în cele de jos, ca o aluzie simbolică la mediile allusion to the heavenly and earthly worlds to which they
celest şi terestru cărora le aparțin. belong.
Cromatica picturii pe ceramica din Munții Orăștiei The colours used on the Orăștie Mountains paint-
este, în general, limitată la stilul numit convențional „dark ed pottery are in general limited to the “dark on light” style
on light” (culori închise – roșu, brun, negru – pe suprafața (dark colours – red, brown, black – on a white-yellowish
alb-gălbuie a angobei) (Fig. 8-9). Există foarte puține exem- slip) (Figs. 8-9). There are only very few examples in which
ple în care au fost folosite, ca un experiment al unui pic- yellow or green were used as an experiment of an inge-
tor ingenios, galbenul sau verdele pentru anumite detalii nious painter, for certain details of more ample motifs. Not
ale unor motive mai ample. De curând au fost descoperite long ago, a few fragments were found, on which the rule
câteva fragmente pe care regula este inversată, și care ar is inversed, and which could be called “light on dark”: on
putea fi denumită „light on dark”: pe suprafața de culoare the red-brown surface of the slip white-yellowish patterns
roșu-brun al angobei au fost pictate motive cu alb-gălbui. were painted.
La fel de specifică pentru regiunea capitalei Regatu- Iron processing is typical for the Dacian Kingdom
lui Dac, și pentru marea așezare de la Sarmizegetusa în mod capital city area and especially for Sarmizegetusa Regia.
special, este prelucrarea fierului. Cantitatea, diversitatea și ca- The quantity, diversity and quality of artefacts found here
litatea pieselor descoperite aici sunt cu adevărat impresionan- is really impressive making this site one of the most im-
te, făcând din situl respectiv unul dintre cele mai importante portant metallurgical centres in the 1st century AD Temper-
centre metalurgice din Europa temperată din secolul I p. Chr. ate Europe.
În acest context, ies în evidență obiectele forjate In this context some iron objects with artistic quali-
care au valențe artistice. Amintim aici marile discuri or- ty were also found. We note here the large ornamental discs
namentate (țintele), fixate pe părțile lemnoase ale unor (tacks) attached to the wooden parts of important buildings
edificii importante, cum sunt templele. Motivele vegetale such as temples. The vegetal or geometrical patterns that
sau/și geometrice, care se dezvoltă radial sau concentric pe develop radial or concentric on their circular surface are
suprafața lor circulară, sunt inspirate uneori din ansam- sometimes inspired from southern decorative complexes
bluri decorative meridionale (frunze de acant și petale de (acanthus leaves and lotus petals, “running wave” patterns
lotus, „valul alergător” etc.) (Fig. 10). Exemplarele mai mici etc.) (Fig. 10). The smaller specimens were probably meant
erau, probabil, menite să împodobească porțile sau diverse to adorn the gates or different mobile wooden objects (Fig.
obiecte mobile din lemn (Fig. 11). Unele dintre ele poartă 11). Some of them show similar decoration to the larger
ornamente similare celor de dimensiuni mari, altele însă au ones, others, however are specific: concentric embossed
decor specific: cercuri concentrice în relief sau inflorescen- circles or floral motifs. Once attached to their support, they
145