Page 145 - catalog
P. 145
Artă, identitate și imaginar

xe de la Sarmizegetusa Regia. În ultimul caz, se remarcă tlement with complex function from Sarmizegetusa Regia.
formele și finisajele elaborate ale unor piese din vesela de In this case, the elaborate forms and finishing of the table-
masă sau chiar ale unor vase de provizii. Ele sunt orna- ware or even some storage jars, are remarkable. They are
mentate cu profilaturi și caneluri și acoperite cu pelicule decorated with mouldings and grooves and covered in slip
de lut foarte fin (slip sau angobă) care le conferă un aspect or firnis which give them an elegant and elaborated aspect
elegant și evoluat în comparație cu descoperirile din majo- in comparison to the similar finds in most Dacian settle-
ritatea aşezărilor dacice contemporane. ments of the same period.

O categorie aparte a ceramicii, descoperită în așe- A distinct category of ceramics, found at Sarmize-
zarea de la Sarmizegetusa Regia și în imprejurimile ei (Fe- getusa Regia and its vicinity (Fețele Albe, Fața Cetii, Me-
țele Albe, Fața Cetii, Meleia, Rudele), este cea decorată prin leia, Rudele), is painted pottery. This is a typical example in
pictură. Este vorba de un exemplu tipic în care identitatea which the identity of the community is expressed through
comunității respective este exprimată prin limbajul specific the specific language of decorative art. Painted pottery was
al artei decorative. Vase pictate au fost descoperite în peste found in more than 50 other contemporary Dacian sites (e.g.
50 de alte situri dacice contemporane (de ex. Brad, Răcătău, Brad, Răcătău, Poiana – on the Siret river, Ocnița in Oltenia,
Poiana – pe Siret, Ocnița în Oltenia, etc.), însă nicăieri în altă etc.), but nowhere else was employed such a complex or-
parte nu a fost pusă în evidență o ornamentică atât de com- namentation. Apart from the usual horizontal lines which
plexă. Pe lângă obișnuitele dungi orizontale, care despart often split the surface of the vessel in decorative bands, geo-
adesea suprafața vaselor în registre, au fost pictate motive metrical patterns, leaves, tendrils, flowers, real or mythical
geometrice, frunze, flori, vrejuri sau animale și zburătoare re- creatures and birds were painted (Figs. 3-5). They are struc-
ale și fabuloase (Fig. 3-5). Ele se structurează în benzi (frize) tured in bands (friezes) or develop sometimes covering the
sau, uneori, se dezvoltă cuprinzând, fără limite, corpul vasu- body of the respective vessel, having no borders. These pat-
lui respectiv. Inspirate din natură sau ilustrând ființe imagi- terns which are inspired by nature or depict imaginary crea-
nare, aceste motive decorative vorbesc despre gusturile locu- tures speak about the tastes of the inhabitants of 1st century
itorilor Sarmizegetusei din secolul I p. Chr. Preferința pentru AD Sarmizegetusa. The choice of certain animals and birds,
anumite animale și păsări, reale sau fabuloase, este relevantă real or imaginary, is relevant for the values this society was
pentru valorile pe care această societate le promova: vulturi, promoting: eagles, hawks, griffins, wolves, bulls, deer, etc.
șoimi, grifoni, lupi, tauri, cervidee etc. Ele au fost probabil They were probably associated with symbolical meanings
asociate cu semnificații simbolice, ilustrând virtuțile ținute la illustrating the virtues greatly appreciated in that particu-
mare cinste în acea comunitate. Aceste vase, cele mai multe lar community. These vessels, most of them typologically
având forme specifice așezării de la Sarmizegetusa Regia, au specific for Sarmizegetusa Regia, were discovered in differ-
fost descoperite în diverse contexte din marea așezare și îm- ent contexts within the large settlement and its surround-
prejurimile ei: locuințe, ateliere și chiar în cisternă. Ele sunt ings: dwellings, workshops, and even reservoirs. They are
considerate produsul unui atelier din regiune (poate chiar thought to be the product of a nearby workshop (maybe sit-
din capitală) care deservea o clientelă pretențioasă. uated right in the capital) which served pretentious clients.

Diversitatea inepuizabilă a detaliilor ornamenticii The endless diversity of the ornamental details
face din fiecare vas în sine un unicat, accentuând impresia makes every single vessel unique, according to the creative
de improvizație. În schimb, unitatea stilului în care au fost improvisation skills of the artists. On the other hand, the

143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150