Page 148 - catalog
P. 148
, identity and imaginary
țe. Odată fixate pe suport, ele puteau compune în funcție could have composed together more complicated decora-
de dispunerea lor un ansamblu decorativ complex. tive patterns.
Protomele de păsări de apă reprezintă un alt ele- The protomas of water birds represent another spe-
ment specific pentru Munții Orăștiei. Profilul expresiv al cific element of the Orăștie Mountains. The expressive pro-
zburătoarelor și detaliile (penaj sau caneluri) arată o măies- file of the birds as well as their details (feathers or grooves)
trie desăvârșită a fierarilor care le-au realizat. Este dificil de show the exquisite mastery of the craftsmen that made
identificat funcționalitatea lor, ele fiind interpretate drept them. It is difficult to identify their purpose: they might
torți pentru vase din lemn, ornamente pentru mobilier sau be handles for wooden containers or decoration for furni-
pentru care (Fig. 12). Prezența siluetelor de zburătoare ac- ture or chariots (Fig. 12). The presence of water birds on
vatice pe calotele din piatră și pe aceste piese din fier, alături the limestone hemispherical sculptures and on these iron
de cele câteva reprezentări similare de pe ceramica pictată, protomas together with the few similar representations on
pare să indice rolul lor special în imaginarul local. În epoca painted pottery seems to indicate their special role in the lo-
fierului, în general, imaginea păsării de apă a fost asociată cal imaginary. During the Iron Age in general, the image of
ciclului solar al schimbării anotimpurilor, având în vedere a water bird was associated with the solar cycle of seasons
călătoria sezonieră a multor specii acvatice înspre sud. because of the migration of many water birds to the South.
Adevărate capodopere ale artei din Munții Orăști- The embossed disks are the true masterpieces of the
ei și, deopotrivă, ale meșteșugului prelucrării fierului sunt Orăștie Mountains’ art, and they are as well masterpieces of
discurile cu reliefuri (în general cunoscute sub numele de smith craft. These disks are generally known as “the Piatra
“scuturile de la Piatra Roșie”). Realizarea lor implică cu- Roșie shields”. Crafting them implied advanced technolog-
noștințe tehnologice avansate și un talent artistic remarca- ical knowledge and a remarkable artistic talent. The images
bil. Imaginile au fost scoase în relief prin baterea reversului were embossed by hammering the reverse of the heated iron
tablei de fier încălzite, iar detaliile au fost gravate pe avers, sheet, and the details were engraved on the obverse side
cu instrumente speciale. Compoziția circulară este echili- using special instruments. The circular composition is bal-
brată: un medalion central, care poartă imaginea cea mai anced: a central medallion with the most important image, a
importantă, zoomorfă (grifon, leu, căprior, bour/zimbru), zoomorphic one (a griffin, a lion, a deer, an aurochs or a wis-
încadrat de un registru secundar, cu decor vegetal (frunze ent), framed by a secondary decoration with plant patterns
de acant și/sau petale de lotus imbricate). Acuratețea repre- (acanthus leaves and/or nested lotus petals). The accuracy
zentărilor, realismul proporțiilor și finețea detaliilor sunt of the outlines, the realism of proportions and the fine de-
cu adevărat extraordinare, mai ales având în vedere speci- tails are really extraordinary, especially bearing in mind the
ficul tehnologiei utilizate (Fig. 13-14). specificity of the technology employed (Fig. 13-14).
Aceste piese, considerate ca fiind învelișul din fier al These pieces, initially considered to be the iron
unor scuturi ceremoniale din lemn, au fost, de fapt, discuri cover of ceremonial wooden shields, were in fact disks
fixate cu ajutorul unor ținte ornamentate în interiorul unui attached with decorative tacks to a wall, inside an apse
edificiu cu absidă aflat în incinta a doua a cetății de la Piatra building located within the outer precinct of the Piatra
Roșie. Este vorba, după toate indiciile, de un edificiu de cult Roșie fortress. All clues point to a cult building, and in
și, în consecință, discurile par a fi fost implicate în activități consequence, these disks seem to have been involved in
rituale (ofrande sau imagini asociate cultului?). O asemenea rituals (offerings, or images associated to the cult). This
146
țe. Odată fixate pe suport, ele puteau compune în funcție could have composed together more complicated decora-
de dispunerea lor un ansamblu decorativ complex. tive patterns.
Protomele de păsări de apă reprezintă un alt ele- The protomas of water birds represent another spe-
ment specific pentru Munții Orăștiei. Profilul expresiv al cific element of the Orăștie Mountains. The expressive pro-
zburătoarelor și detaliile (penaj sau caneluri) arată o măies- file of the birds as well as their details (feathers or grooves)
trie desăvârșită a fierarilor care le-au realizat. Este dificil de show the exquisite mastery of the craftsmen that made
identificat funcționalitatea lor, ele fiind interpretate drept them. It is difficult to identify their purpose: they might
torți pentru vase din lemn, ornamente pentru mobilier sau be handles for wooden containers or decoration for furni-
pentru care (Fig. 12). Prezența siluetelor de zburătoare ac- ture or chariots (Fig. 12). The presence of water birds on
vatice pe calotele din piatră și pe aceste piese din fier, alături the limestone hemispherical sculptures and on these iron
de cele câteva reprezentări similare de pe ceramica pictată, protomas together with the few similar representations on
pare să indice rolul lor special în imaginarul local. În epoca painted pottery seems to indicate their special role in the lo-
fierului, în general, imaginea păsării de apă a fost asociată cal imaginary. During the Iron Age in general, the image of
ciclului solar al schimbării anotimpurilor, având în vedere a water bird was associated with the solar cycle of seasons
călătoria sezonieră a multor specii acvatice înspre sud. because of the migration of many water birds to the South.
Adevărate capodopere ale artei din Munții Orăști- The embossed disks are the true masterpieces of the
ei și, deopotrivă, ale meșteșugului prelucrării fierului sunt Orăștie Mountains’ art, and they are as well masterpieces of
discurile cu reliefuri (în general cunoscute sub numele de smith craft. These disks are generally known as “the Piatra
“scuturile de la Piatra Roșie”). Realizarea lor implică cu- Roșie shields”. Crafting them implied advanced technolog-
noștințe tehnologice avansate și un talent artistic remarca- ical knowledge and a remarkable artistic talent. The images
bil. Imaginile au fost scoase în relief prin baterea reversului were embossed by hammering the reverse of the heated iron
tablei de fier încălzite, iar detaliile au fost gravate pe avers, sheet, and the details were engraved on the obverse side
cu instrumente speciale. Compoziția circulară este echili- using special instruments. The circular composition is bal-
brată: un medalion central, care poartă imaginea cea mai anced: a central medallion with the most important image, a
importantă, zoomorfă (grifon, leu, căprior, bour/zimbru), zoomorphic one (a griffin, a lion, a deer, an aurochs or a wis-
încadrat de un registru secundar, cu decor vegetal (frunze ent), framed by a secondary decoration with plant patterns
de acant și/sau petale de lotus imbricate). Acuratețea repre- (acanthus leaves and/or nested lotus petals). The accuracy
zentărilor, realismul proporțiilor și finețea detaliilor sunt of the outlines, the realism of proportions and the fine de-
cu adevărat extraordinare, mai ales având în vedere speci- tails are really extraordinary, especially bearing in mind the
ficul tehnologiei utilizate (Fig. 13-14). specificity of the technology employed (Fig. 13-14).
Aceste piese, considerate ca fiind învelișul din fier al These pieces, initially considered to be the iron
unor scuturi ceremoniale din lemn, au fost, de fapt, discuri cover of ceremonial wooden shields, were in fact disks
fixate cu ajutorul unor ținte ornamentate în interiorul unui attached with decorative tacks to a wall, inside an apse
edificiu cu absidă aflat în incinta a doua a cetății de la Piatra building located within the outer precinct of the Piatra
Roșie. Este vorba, după toate indiciile, de un edificiu de cult Roșie fortress. All clues point to a cult building, and in
și, în consecință, discurile par a fi fost implicate în activități consequence, these disks seem to have been involved in
rituale (ofrande sau imagini asociate cultului?). O asemenea rituals (offerings, or images associated to the cult). This
146