Page 146 - catalog
P. 146
, identity and imaginary

realizate motivele decorative și a regulilor care organizea- unity of the style and of the composition patterns suggests
ză compozițiile sugerează că ele sunt creația unui număr they are the creation of a limited number of craftsmen who
limitat de meșteri care au activat o perioadă relativ scurtă, worked for a relatively short period of time, probably in
probabil în același atelier, în cursul secolului I p. Chr. (poa- the same workshop during 1st century AD (maybe in its
te chiar în a doua lui jumătate și până la cucerirea romană). second half, until the Roman conquest). The archaeologi-
Contextele arheologice din care provin aceste descoperiri cal contexts where these findings come from confirm this
confirmă această cronologie. chronology.

S-au păstrat foarte puține exemplare de recipiente Very few intact or recoverable recipients were
întregi sau întregibile, din cauza fragilității lor, deci există found, due to their fragility, so there is only a limited range
destul de puține date despre felul în care era organizat de- of data about the way in which the decorations of the pots
corul pe suprafața vaselor. was organised.

Ulciorul pictat descoperit în așezarea rezidențială de The painted pitcher, found in the residential set-
la Fețele Albe, considerată un „cartier” al Sarmizegetusei, da- tlement of Fețele Albe, considered a “neighbourhood” of
torită apropierii topografice, este exemplul cel mai cunoscut Sarmizegetusa, because of the geographical vicinity, is the
al acestei categorii ceramice (Fig. 6). Anumite detalii morfo- most eloquent example of this category of pottery (Fig. 6).
logice par să se inspire din silueta unui recipient din bronz, Certain morphological details seem to be inspired from the
așa cum sugerează partea inferioară a torții care se inserează shape of a bronze vessel, such as the lower part of the handle
pe umărul vasului și care amintește de o atașă specifică. Gura suggests. The rim of the pot is decorated by two prominent
ulciorului, marcată de două profilaturi proeminente, gâtul mouldings, the slim neck and the almost spherical body de-
zvelt și corpul aproape sferic descriu linii elegante și propor- scribe elegant lines in balanced proportions. The decoration,
ții echilibrate. Decorul, specific stilului de la Sarmizegetusa, typical to the Sarmizegetusa style, is organised in two main
se organizează în două registre principale, despărțite de linii parts separated by horizontal lines. On the upper part of the
orizontale. O friză de triunghiuri ascuțite, umplute cu puncte jug there is a frieze of sharp triangles filled with coloured
de culoare, împodobește gâtul ulciorului. Corpul vasului este dots. On the body of the vessel there is a range of circles,
pictat cu o suită de cercuri, trasate în prealabil cu un compas previously drawn with a pair of sharp tipped compasses, in
cu vârf ascuțit, în care sunt înscrise ornamente cruciforme which cruciform (perhaps solar) motifs are inscribed. Under
(solare?). Această friză suprapune o alta, formată dintr-o ală- this frieze there is another one, which consists of a strange
turare curioasă de păsări îngemănate și volute duble. juxtaposition of twin birds and double volutes.

Vasul descoperit la sfârșitul anilor ’50 într-una din- The Meleia vessel, found at the end of the ‘50ies
tre construcțiile de la Meleia este incomplet (Fig. 7). Partea in one of the seasonal buildings is incomplete (Fig. 7). Its
sa superioară, reconstituită, sugerează că este o variantă reconstructed upper side suggests it is similar to the pear-
a recipientelor piriforme, cu analogii tot la Sarmizegetu- shaped vessels from Sarmizegetusa. The details of the dec-
sa. Detaliile decorului confirmă că a fost produs în același oration confirm the fact that it was produced in the same
atelier din care au ieșit majoritatea exemplarelor cunoscu- workshop in which most specimens known today in the
te astăzi în regiune. El este organizat în benzi orizontale, region were made. It is organised in horizontal bands sep-
despărțite de linii. Zona buzei este împodobită cu figuri arated by lines. The rim is painted with geometrical figures
geometrice, în timp ce gâtul și corpul vasului sunt picta- whilst the neck and the body of the vessel are decorated

144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151