Page 150 - catalog
P. 150
, identity and imaginary
comun a acestui metal. Este vorba de o altă trăsătură a co- this metal. It is another specific feature of the community
munității aflate în centrul simbolic al Regatului Dac. living in the symbolic centre of the Dacian Kingdom.
Un loc aparte între descoperirile arheologice care A special place among the archaeological discov-
ilustrează arta din Munții Orăștiei îl ocupă matrița de eries that illustrate the Orăștie Mountains art is the bronze
bronz, unealta cea mai importantă a unui bijutier. Deși a matrix, a goldsmith’s most important tool. Even if it was
fost produsă, probabil, în altă parte, ea a fost folosită în a probably produced elsewhere, it was used in the second
doua jumătate a secolului I p. Chr. la Sarmizegetusa Regia half of the 1st century AD at Sarmizegetusa Regia in order
pentru a produce piese decorate cu reliefuri din tablă de to craft decorative objects out of precious metal or bronze
metale prețioase sau bronz: piese de costum și de echipa- sheet: ornaments for costume and equipment, chests and
ment, ornamente pentru casete și mobilier etc. furniture, etc.
Reprezentările (în negativ) de pe matriță sunt ex- The hollow designs on the matrix are exclusively
clusiv zoomorfe, ilustrând 78 de animale reale și fabuloase: zoomorphic depicting 78 real and imaginary animals: a
câteva specii de grifoni, tauri, zimbri, cerbi, lei și alte vie- few species of griffins, bulls, wisents, deer and lions and
țuitoare exotice (leoparzi, elefanți, rinoceri și hipopotami), other exotic animals (leopards, elephants, rhinos and hip-
multe angajate în scene violente (Fig. 15-16). Ele sunt orga- pos), many engaged in violent scenes (Figs. 15-16). They
nizate în „medalioane”, panouri și frize care, prin tehnica are organised in “medallions”, panels and friezes which
au repoussé (batere și presiune), erau transferate (în relief) were meant to be transferred on the metal sheet using the
pe foaia metalică. au repoussé technique (hammering and pressing).
Motivele zoomorfe și tema principală, a luptei The zoomorphic patterns together with the main
dintre animale, precum și frumusețea tuturor imaginilor theme of the combat between animals, and the beauty of all
vorbesc despre gustul unei clientele (aristocrația locală) images actually witness the taste of a clientele (Dacian aris-
care comanda obiectele astfel împodobite. Este vorba de tocracy) which ordered this type of ornaments. They show
un univers iconografic coerent în care asemenea produse a coherent iconographical universe in which these products
se integrează, alături de stilul figurativ al ceramicii pictate are integrated, along with the figurative style of painted
și de multe dintre obiectele de fier menționate mai sus. pottery and many of the other objects described above.
În general, în comunitățile tradiționale care nu Generally, in traditional communities that do not
folosesc scrisul pe scară largă, arta mobiliară înseamnă use writing on a large scale, mobile art is much more than
mult mai mult decât aspectul decorativ: ea reprezintă și decorative: it also becomes a mean of communication. It
un mijloc de comunicare. Este de presupus că, și în acest can be assumed that in this case too, their visual messag-
caz, mesajele vizuale corespund ideologiei promovate de es correspond to the ideology specific to the local élites
elitele locale aflate în centrul autorității politice, militare și living in the political, military and religious centre of the
sacerdotale al Regatului dacic. Dacian Kingdom.
Creația artistică și stilul specifice artei dacice din Artistic creation and the specific style of the Dacian
Munții Orăștiei, alături de alte caracteristici ale civilizației art in the Orăștie Mountains, together with other characteris-
locale, constituie elemente identitare ale unui mediu cultu- tics of local civilisation, are building the image of a particular
ral aparte, extrem de expresiv. identity of a special, extremely expressive, cultural milieu.
148
comun a acestui metal. Este vorba de o altă trăsătură a co- this metal. It is another specific feature of the community
munității aflate în centrul simbolic al Regatului Dac. living in the symbolic centre of the Dacian Kingdom.
Un loc aparte între descoperirile arheologice care A special place among the archaeological discov-
ilustrează arta din Munții Orăștiei îl ocupă matrița de eries that illustrate the Orăștie Mountains art is the bronze
bronz, unealta cea mai importantă a unui bijutier. Deși a matrix, a goldsmith’s most important tool. Even if it was
fost produsă, probabil, în altă parte, ea a fost folosită în a probably produced elsewhere, it was used in the second
doua jumătate a secolului I p. Chr. la Sarmizegetusa Regia half of the 1st century AD at Sarmizegetusa Regia in order
pentru a produce piese decorate cu reliefuri din tablă de to craft decorative objects out of precious metal or bronze
metale prețioase sau bronz: piese de costum și de echipa- sheet: ornaments for costume and equipment, chests and
ment, ornamente pentru casete și mobilier etc. furniture, etc.
Reprezentările (în negativ) de pe matriță sunt ex- The hollow designs on the matrix are exclusively
clusiv zoomorfe, ilustrând 78 de animale reale și fabuloase: zoomorphic depicting 78 real and imaginary animals: a
câteva specii de grifoni, tauri, zimbri, cerbi, lei și alte vie- few species of griffins, bulls, wisents, deer and lions and
țuitoare exotice (leoparzi, elefanți, rinoceri și hipopotami), other exotic animals (leopards, elephants, rhinos and hip-
multe angajate în scene violente (Fig. 15-16). Ele sunt orga- pos), many engaged in violent scenes (Figs. 15-16). They
nizate în „medalioane”, panouri și frize care, prin tehnica are organised in “medallions”, panels and friezes which
au repoussé (batere și presiune), erau transferate (în relief) were meant to be transferred on the metal sheet using the
pe foaia metalică. au repoussé technique (hammering and pressing).
Motivele zoomorfe și tema principală, a luptei The zoomorphic patterns together with the main
dintre animale, precum și frumusețea tuturor imaginilor theme of the combat between animals, and the beauty of all
vorbesc despre gustul unei clientele (aristocrația locală) images actually witness the taste of a clientele (Dacian aris-
care comanda obiectele astfel împodobite. Este vorba de tocracy) which ordered this type of ornaments. They show
un univers iconografic coerent în care asemenea produse a coherent iconographical universe in which these products
se integrează, alături de stilul figurativ al ceramicii pictate are integrated, along with the figurative style of painted
și de multe dintre obiectele de fier menționate mai sus. pottery and many of the other objects described above.
În general, în comunitățile tradiționale care nu Generally, in traditional communities that do not
folosesc scrisul pe scară largă, arta mobiliară înseamnă use writing on a large scale, mobile art is much more than
mult mai mult decât aspectul decorativ: ea reprezintă și decorative: it also becomes a mean of communication. It
un mijloc de comunicare. Este de presupus că, și în acest can be assumed that in this case too, their visual messag-
caz, mesajele vizuale corespund ideologiei promovate de es correspond to the ideology specific to the local élites
elitele locale aflate în centrul autorității politice, militare și living in the political, military and religious centre of the
sacerdotale al Regatului dacic. Dacian Kingdom.
Creația artistică și stilul specifice artei dacice din Artistic creation and the specific style of the Dacian
Munții Orăștiei, alături de alte caracteristici ale civilizației art in the Orăștie Mountains, together with other characteris-
locale, constituie elemente identitare ale unui mediu cultu- tics of local civilisation, are building the image of a particular
ral aparte, extrem de expresiv. identity of a special, extremely expressive, cultural milieu.
148