Page 195 - catalog
P. 195
XI
Arhitectura religioasă Religious architecture
Încercările istoricilor de a descrie religia dacilor The general picture of the Dacian religion during
pentru perioada cuprinsă între secolele I a. Chr. – I p. Chr. the 1st century BC to the 1st century AD, is rather blurry es-
s-au lovit, cel mai adesea, de puținătatea surselor scrise pecially because the scarceness of ancient written sources
antice în această privință. Panteonul dacilor, cel mai pro- regarding the matter. The Dacian pantheon, probably nu-
babil numeros, ca în cazul tuturor religiilor politeiste, este merous, as is the case for all polytheistic religions, is still far
încă departe de a fi cunoscut, iar aspecte precum ritualurile from being known and rituals are difficult to reconstruct in
sunt greu de reconstituit în detaliu. detail.
Din datele scrise antice și din cele arheologice re- However, from the archaeological and ancient
iese, însă, că factorul religios a jucat un rol esențial în naș- written records it appears that the religious factor has
terea centrului de putere din Munții Orăștiei, sub condu- played an essential role in the birth of the centre of power
cerea regelui Burebista. Cel mai probabil, Sarmizegetusa in the Orăştie Mountains, under the rule of king Burebista.
Regia este locul acelui „Munte Sacru” (Kōgaionon) despre Most likely Sarmizegetusa Regia is the location of the “Sa-
care relata într-un scurt pasaj Strabon, la începutul secolu- cred Mountain” (Kōgaionon) that Strabo was mentioning at
lui I p. Chr. the beginning of 1st century AD.
Arhitectura religioasă se numără printre particulari- Religious architecture represents one of the spe-
tățile locuirii dacice din Munții Orăștiei. În perioada amintită cific features of Dacian occupation in the Orăştie Moun-
mai sus, dacii au construit temple la Grădiștea de Munte – Sar- tains. In Late Iron Age, Dacians built temples in Grădiştea
mizegetusa Regia, Fețele – Albe, Costești - Cetățuie, Costești de Munte – Sarmizegetusa Regia, Feţele Albe, Costeşti –
– Blidaru, Luncani – Piatra Roșie, Bănița și Căpâlna. Tot în aria Cetăţuie, Costeşti – Blidaru, Luncani – Piatra Roşie, Băniţa
aflată în discuție au fost identificate construcții ale căror carac- and Căpâlna. In the same region, other buildings have been
teristici (în special planul și inventarul lor) i-au determinat pe found, whose features (especially their plans and their in-
unii istorici să le includă în categoria edificiilor cu rosturi reli- ventory), according to some specialists, identify them also
gioase. Ne referim aici la construcțiile de la Pustiosul, Rudele as religious facilities: the findings from Pustiosul, Rudele
și Meleia, amplasate în apropierea capitalei dacice. and Meleia, located in the vicinity of the Dacian capital.
Demersul nostru a vizat în principal zona sacră de The sacred area from Grădiştea de Munte
la Grădiștea de Munte – Sarmizegetusa Regia, atât pentru – Sarmizegetusa Regia represents the peak of re-
că situația de acolo este cea mai complexă, cât și pentru că ligious architecture in Dacia, both because of its
edificiile sale reprezintă, de fapt, punctul culminant al arhi- complexity and of the monumentality of the build-
tecturii religioase din Dacia. ings.
193
Arhitectura religioasă Religious architecture
Încercările istoricilor de a descrie religia dacilor The general picture of the Dacian religion during
pentru perioada cuprinsă între secolele I a. Chr. – I p. Chr. the 1st century BC to the 1st century AD, is rather blurry es-
s-au lovit, cel mai adesea, de puținătatea surselor scrise pecially because the scarceness of ancient written sources
antice în această privință. Panteonul dacilor, cel mai pro- regarding the matter. The Dacian pantheon, probably nu-
babil numeros, ca în cazul tuturor religiilor politeiste, este merous, as is the case for all polytheistic religions, is still far
încă departe de a fi cunoscut, iar aspecte precum ritualurile from being known and rituals are difficult to reconstruct in
sunt greu de reconstituit în detaliu. detail.
Din datele scrise antice și din cele arheologice re- However, from the archaeological and ancient
iese, însă, că factorul religios a jucat un rol esențial în naș- written records it appears that the religious factor has
terea centrului de putere din Munții Orăștiei, sub condu- played an essential role in the birth of the centre of power
cerea regelui Burebista. Cel mai probabil, Sarmizegetusa in the Orăştie Mountains, under the rule of king Burebista.
Regia este locul acelui „Munte Sacru” (Kōgaionon) despre Most likely Sarmizegetusa Regia is the location of the “Sa-
care relata într-un scurt pasaj Strabon, la începutul secolu- cred Mountain” (Kōgaionon) that Strabo was mentioning at
lui I p. Chr. the beginning of 1st century AD.
Arhitectura religioasă se numără printre particulari- Religious architecture represents one of the spe-
tățile locuirii dacice din Munții Orăștiei. În perioada amintită cific features of Dacian occupation in the Orăştie Moun-
mai sus, dacii au construit temple la Grădiștea de Munte – Sar- tains. In Late Iron Age, Dacians built temples in Grădiştea
mizegetusa Regia, Fețele – Albe, Costești - Cetățuie, Costești de Munte – Sarmizegetusa Regia, Feţele Albe, Costeşti –
– Blidaru, Luncani – Piatra Roșie, Bănița și Căpâlna. Tot în aria Cetăţuie, Costeşti – Blidaru, Luncani – Piatra Roşie, Băniţa
aflată în discuție au fost identificate construcții ale căror carac- and Căpâlna. In the same region, other buildings have been
teristici (în special planul și inventarul lor) i-au determinat pe found, whose features (especially their plans and their in-
unii istorici să le includă în categoria edificiilor cu rosturi reli- ventory), according to some specialists, identify them also
gioase. Ne referim aici la construcțiile de la Pustiosul, Rudele as religious facilities: the findings from Pustiosul, Rudele
și Meleia, amplasate în apropierea capitalei dacice. and Meleia, located in the vicinity of the Dacian capital.
Demersul nostru a vizat în principal zona sacră de The sacred area from Grădiştea de Munte
la Grădiștea de Munte – Sarmizegetusa Regia, atât pentru – Sarmizegetusa Regia represents the peak of re-
că situația de acolo este cea mai complexă, cât și pentru că ligious architecture in Dacia, both because of its
edificiile sale reprezintă, de fapt, punctul culminant al arhi- complexity and of the monumentality of the build-
tecturii religioase din Dacia. ings.
193